Teckna nytt elavtal vid flytt
Glöm inte elavtalet när du flyttar. Teckna ett nytt elavtal med 100% fossilfri el Borås Elhandel när du flyttar.
Glöm inte elavtalet när du flyttar
Hur tecknar jag ett elhandelsavtal?
När du anmält inflytt till ditt elnätsföretag behöver du teckna ett elavtal med ett elhandelsföretag för elen du använder. Det räcker inte att du har gjort en flyttanmälan hos Adressändring eller ändrat din folkbokföringsadress hos Skatteverket för att teckna nytt elavtal vid flytt, du måste själv kontakta elnätsföretaget och elhandelsföretaget. Ditt elhandelsavtal följer inte med per automatik till den nya bostaden eller lokalen, du måste själv göra ett par enkla saker först för att teckna nytt elavtal vid flytt. Oavsett vart i Sverige du flyttar kan vi på Borås Elhandel leverera el till dig.
Jag flyttar till ett nytt boende eller lokal
- Anmäl inflytt till ditt lokala elnätsföretag.
- Om du inte vet vem som är elnätsföretag på din nya adress kan du klicka här för att få hjälp att hitta rätt elnätsföretag
- Bor du i Boråsområdet är det Nätkraft Borås som är ditt elnätsföretag. Du kan kontakta dem genom att ringa 033-357240 eller mejla kund@natkraftboras.se
Du kan även anmäla flytten via deras hemsida genom att klicka här. - Fråga elnätsföretaget efter anläggnings-ID, områdeskod och vilket datum de kopplar på elen i din nya bostad/lokal.
- Kontakta därefter oss på Borås Elhandel och meddela ovan information så hjälper vi dig att teckna nytt elavtal vid flytt
Jag ska flytta och inte ta med mitt elavtal
- Anmäl utflytt till ditt lokala elnätsföretag.
- Bor du i Boråsområdet är det Nätkraft Borås som är ditt elnätsföretag. Du kan kontakta dem genom att ringa 033-357240 eller mejla kund@natkraftboras.se
- Du kan även anmäla flytten via deras hemsida genom att klicka här
- Ska du inte ta med dig elavtalet till ny adress kommer vi få information från ditt elnätsföretag om att du flyttar ut och då avslutar vi ditt elavtal med automatik
Teckna elvtal
Vad är ett anläggnings-ID och områdeskod och vart hittar jag det
Ett anläggnings-ID är ett unikt 18-siffrigt nummer som berättar vilken elmätare som tillhör just din bostad. Man kan säga att det är elmätarens personnummer. Alla elmätare har med andra ord olika anläggnings-ID.
Du behöver även ta reda på din områdeskod för att kunna teckna ett nytt elavtal. Det är tre bokstäver som ofta står i anslutning till anläggnings-ID.
Du får ditt anläggnings-ID och områdeskod i samband med att du tecknar ett elnätsavtal med det företag som äger elnätet i det område dit du flyttar.
Skillnaden mellan elnätsföretag och elhandelsföretag
För att elen ska fungera behöver du två olika avtal. Ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. När du ska flytta behöver du teckna ett nytt elnätsavtal först med ett elnätsföretag innan du väljer elhandelsföretag.
Ett elnätsföretag är de som äger elledningarna och nätet omkring där du bor. Du kan inte välja elnätsföretag själv då det bara finns en i det område där du bor. Det är din nätägare som äger, bygger och underhåller elnätet och det är även dem som du kontaktar om du får strömavbrott.
Mina sidor
Genom att logga in på mina sidor med ditt personnummer och BankID kan du se vilket elavtal du har, ta fram dina fakturor eller hålla koll på din förbrukning
Bra Miljöval
När du väljer att teckna elavtal med oss får du även 100% fossilfri el. Det betyder att elen inte produceras direkt från fossila bränslen som olja, kol eller gas. I Sverige kommer den fossilfria elen från kärnkraft och förnybara energikällor – framförallt från vattenkraft. Vill du ta ytterligare ett steg mot en bättre miljö så kan du välja till Bra Miljöval. Då är du även med och bidrar av utbyggnad och restaurering av förnybara energikällor. Läs mer om Bra Miljöval här.
Vi ser fram emot att få fortsätta vår relation med dig så tveka inte att höra av dig till oss, vi hjälper dig med elavtalet eller om du har frågor gällande teckna nytt elavtal vid flytt.
Hur kan vi hjälpa dig
Kontakta vår kundsupport
Vi på Borås Elhandel strävar efter att göra det enkelt för dig att lösa dina ärenden och hitta svar på dina frågor online. Det snabbaste sättet att få hjälp är att använda vår chat. Där finner du även svar på många vanliga frågor.