Allt om din faktura
Här hittar du all information om din faktura
Från och med 1 januari 2025 gäller nya föreskrifter för hur elhandelsföretag ska redovisa kostnaderna för elprisets olika delar.
Förändringarna påverkar inte elpriset, utan bara att kunderna får tydligare information om elprisets olika delar på fakturan. Det nya elmarknadsdirektivet (EIFS 2024:2) innebär att alla elhandelsföretag ska redovisa kostnader ännu mer utförligt för alla kunder med rörliga elavtal. Syftet med direktivet är att du som kund ska få tydligare information om vad elpriset består av och enklare ska kunna jämföra elavtal.
Vad är skillnaden mot tidigare faktura?
På kommande fakturor specificeras det rörliga elpriset på ett tydligare sätt, det som tidigare angavs som ”Elpris” är nu uppdelat i tre delar – spotpris, rörliga kostnader samt fasta påslag.Det innebär att fakturorna från nu och framåt mer i detalj visar de olika kostnaderna som ingår i vårt rörliga elpris.
Här finns en förklaring som kan hjälpa dig att förstå din faktura .
Hur ofta och när kommer fakturan?
Din faktura kommer mellan den 15-20 varje månad. Behöver du hjälp med att förstå din faktura, klicka på knappen nedan.
Olika betalningsalternativ
– Pappersfaktura
Fakturan skickas via post till dig
– Kivra
Är du ansluten till Kivra skickas fakturan dit i första hand (före pappersfaktura) Vill du inte ha fakturan från oss via Kivra måste du avanmäla detta genom att ändra inställningarna i din Kivra app. Här hittar du information om hur du avinstallerar vår faktura från Kivra.
– E-faktura (fakturan skickas till din internetbank)
Du gör anmälan genom att logga in på din internetbank. Sök upp Nätkraft Borås AB, orgnr 559448-5053 (fd Borås Elnät, eftersom vi samfakturerar) i din internetbank. Bankgiro som gäller för betalning är 5061-0229. Du behöver ditt betalarnummer tillhands vilket är detsamma som ditt kundnummer. Du hittar det på din faktura, mina sidor eller genom att kontakta oss.
– E-post faktura
För att få din faktura via e-post måste du se till att ha en aktuell e-post adress hos oss. Kontakta oss så hjälper vi dig med det.
– Autogiro
Sök upp Nätkraft Borås AB, orgnr 559448-5053 (fd Borås Elnät, eftersom vi samfakturerar) i din internetbank. Bankgiro som gäller för betalning är 5061-0229. Du behöver ditt betalarnummer tillhands vilket är detsamma som ditt kundnummer. Du hittar det på din faktura, mina sidor eller genom att kontakta oss. Du kan även ladda ner blanketten nedan och skicka in den till oss via post eller mejl kundsupport@boraselhandel.se.
Har du fler än en anläggning hos Borås Elhandel eller andra abonnemang med Borås Elnät/Nätkraft Borås som betalningsmottagare, får du samma betalningsalternativ på samtliga. Du kan även kombinera e-faktura med autogiro, så dras beloppet automatiskt från ditt konto på förfallodagen och du får fakturan direkt i internetbanken.
Betalning från utlandet
Gör du en betalning från utlandet, använder du följande uppgifter:
If you make a payment from abroad, please use the following account details:
Bank: Nordea
Bic: NDEASESS
IBAN SE45 9500 0099 6026 0460 0813
Har du fått en utbetalning från oss eller råkat göra en dubbel inbetalning?
Du behöver inte kontakta oss – utbetalningen kommer ske automatiskt.
Vi använder Swedbanks kontoregister för att säkerställa att pengarna återbetalas korrekt.
För att kontrollera om ditt konto är registrerat för utbetalningar, logga in hos Swedbank. Om ditt kontonummer inte är registrerat kan du enkelt lägga till det med hjälp av e-legitimation.
Har du fått en utbetalningsavi från oss? Då kan du lösa in den digitalt via Swedbank eller hos ett av de företag som anges på din avi.